فروشگاه

  • سرپلوس خودرو چیست ؟ وظیفه ی سرپلوس خودرو چیست ؟

    نيروي موتور از طريق سيستم انتقال قدرت به چرخ‌هاي محرك منتقل مي‌شود ، در خودروهاي ديفرانسيل عقب يا بهتر بگوييم محرك عقب، نيرو پس از موتور از طريق ميل گاردون به ديفرانسيل و سپس از طريق پلوس‌ها به چرخ‌ها منتقل مي‌شود.

    مجموعه ی سیستم پلوس برای انتقال دادن نیروی ایجاد شده از گیربکس به چرخ ها استفاده می شود ، هر پلوس در دو طرف خود از قطعه ای به نام سر پلوس تشکیل شده که با توجه به کارکرد ماشین و فرسوده شدن آن در مواقع لازم به جای تعویض کردن کل مجموعه ی پلوس که هزینه ی زیادی دارد تنها قطعه سر پلوس تعویض می شود و در هزینه بسیار صرفه جویی می شود.

    توضیحاتی در مورد پلوس خودرو

    نيرو پس از انتقال به عضو ديفرانسيل از طريق دو عضو ديگر به نام پلوس به چرخ‌ها منتقل مي‌شود. پلوس عضو ساده‌اي است كه توسط اتصال هزار خاري با ديفرانسيل درگير شده و توسط يك شافت نسبتاً بلند نيرو را به چرخ و از طريق همين اتصال، انتقال مي‌دهد. در خودروهايي كه گيربكس در وسط قرار ندارد (مثل پرايد) طول پلوس‌ها كاملاً متفاوت است و كوتاه و ديگري بلند است.
    گشتاور حاصل از گيربكس بايد از طريق يك شافت قوي به چرخ‌ها منتقل شود به همين دليل شافت پلوس معمولاً قطور و از آلياژ قوي انتخاب مي‌شود. در گذشته پلوس‌ها از طريق يك سري ساچمه نيرو را به شافت و سپس دوباره از طريق همين ساچمه‌ها به چرخ منتقل مي‌شد. اما امروزه از طريق يك سه شاخه قوي كه درون سرپلوس جاي مي‌گيرد نيرو منتقل مي‌شود. اين سيستم اطمينان بيشتري نسبت به سيستم‌هاي گذشته دارد و ضريب انتقال نيروي بالاتري نيز به همراه دارد. اين سيستم در اكثر خودروهاي محرك جلوي جديد استفاده شده تا قدرت و گشتاور با ضريب اطمينان بالايي در تمامي شرايط به چرخ منتقل شود

Related Products