چگونه سیستم تهویه مطبوع خودروی خود را تعمیر کنیم؟

A_C-compressor

چگونه سیستم تهویه مطبوع خودروی خود را تعمیر کنیم؟

کمپرسور سیستم تهویه مطبوع (A/C) که کار نمی‌کند

اگر سیستم تهویه مطبوع نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد، ممکن است ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر را در خانه نداشته باشید. اما اگر مشکل از کمبود گاز مبرد باشد، می‌توانید با خرید یک کیت شارژ مجدد از فروشگاه لوازم یدکی خودرو، خودتان سیستم را شارژ کنید. امداد خودرو آقای امداد نیز با کادری مجرب و تجهیزات کامل در خدمت شماست.

کمپرسور سیستم تهویه مطبوع (A/C)

کمپرسور سیستم تهویه مطبوع (A/C)

روش ۱: شناسایی مشکل

گام ۱: خودرو را روشن کنید و تهویه مطبوع را فعال کنید

خودرو را استارت بزنید و تهویه را روی بالاترین درجه تنظیم کنید. دمای هوای خروجی را بررسی کنید؛ اگر هوا به اندازه کافی سرد نیست، احتمالاً مشکلی در سیستم وجود دارد.
مطمئن شوید که فن‌های رادیاتور فعال هستند؛ اگر نیستند، ممکن است مشکل الکتریکی باشد.
ممکن است نیاز به تعویض فیلتر هوای کابین باشد تا جریان هوا بهتر شود و بوی بد نیز رفع گردد.

گام ۲: بررسی عملکرد کمپرسور A/C

کمپرسور را در محفظه موتور پیدا کرده و ببینید که آیا پولی کمپرسور می‌چرخد یا نه.
کلاچی وجود دارد که در زمان فعال شدن کمپرسور، به پولی متصل می‌شود و باعث چرخش آن می‌گردد.
اگر کلاچ عمل نکند، ممکن است کمپرسور خراب باشد و نیاز به تعویض داشته باشد یا فقط باید گاز مبرد آن شارژ شود.

گام ۳: بررسی سیم‌های متصل به کمپرسور A/C

اکثر کمپرسورها سیمی دارند که به کلاچ الکتریکی متصل است. اتصالات سیم را جدا کرده و با اتصال مستقیم سیم به قطب مثبت باتری، عملکرد کلاچ را بررسی کنید. اگر صدای “کلیک” شنیدید، کلاچ سالم است؛ در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد.

گام ۴: بررسی نشت در سیستم تهویه مطبوع

کیت‌های تشخیص نشت می‌توانند به شما در پیدا کردن هرگونه نشت کمک کنند. این کیت‌ها رنگی مخصوص دارند که از خطوط سیستم عبور کرده و در صورت وجود نشت، به وضوح دیده می‌شود.

روش ۲: آماده‌سازی برای شارژ مبرد

گام ۱: تهیه مبرد مناسب برای خودرو

برای تشخیص نوع مبرد مناسب، سال ساخت خودرو را بررسی کنید. خودروهای پس از 1995 از گاز R134a استفاده می‌کنند، در حالی که خودروهای قدیمی‌تر ممکن است به گاز R12 نیاز داشته باشند.

گام ۲: اندازه‌گیری دمای محیط با دماسنج

برای خواندن صحیح گیج روی قوطی مبرد، باید دمای محیط را بدانید. حجم مبرد با تغییر دما متفاوت است و بر نحوه نمایش گیج تأثیر می‌گذارد.

گام ۳: پیدا کردن پورت سرویس سمت کم‌فشار

سیستم تهویه مطبوع دارای دو پورت سرویس است: فشار کم و فشار بالا. برای شارژ کردن سیستم، باید پورت فشار کم را پیدا کنید.

گام ۴: تمیز کردن ناحیه اطراف پورت سرویس

با یک دستمال تمیز، پورت سرویس و اطراف آن را از هرگونه گرد و غبار پاک کنید.

گام ۵: اتصال شلنگ شارژ به پورت کم‌فشار

شلنگ شارژ را به پورت فشار کم متصل کنید تا آماده شارژ مبرد شود.

روش ۳: شارژ مبرد

گام ۱: شکستن مهر و موم قوطی مبرد

دریچه بالای قوطی را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مهر و موم شکسته شود و مبرد از طریق شلنگ وارد سیستم شود.

گام ۲: نگه داشتن قوطی به صورت عمودی

قوطی را به حالت عمودی نگه دارید تا مبرد به درستی وارد سیستم شود.

گام ۳: بررسی نشت مبرد

در حین شارژ، مطمئن شوید که هیچ نشتی وجود ندارد.

گام ۴: جدا کردن شلنگ شارژ و نگهداری قوطی در جای خنک

پس از شارژ، شلنگ را جدا کنید و قوطی را در محلی خنک نگهداری کنید.

گام ۵: در صورت نیاز، خودرو را برای تعمیر به کارگاه ببرید

اگر کمپرسور کار نمی‌کند یا نشتی وجود دارد، خودرو را به تعمیرگاه ببرید. تعمیر کمپرسور نیاز به ابزارهای خاص دارد و معمولاً در خانه امکان‌پذیر نیست.

هشدار
هنگام کار با مبرد دقت کنید، زیرا دمای بسیار پایین آن می‌تواند به پوست آسیب برساند.

خلاصه
در این روش‌ها ابتدا مشکل سیستم تهویه مطبوع خودرو شناسایی می‌شود. سپس اگر مشکل مربوط به کمبود مبرد باشد، می‌توانید سیستم را خودتان شارژ کنید. اما در صورتی که مشکل پیچیده‌تری وجود داشته باشد، خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا تعمیرات لازم انجام شود.